Pe
şantier
Nu de puţine ori suntem apostrofaţi
pentru faptul că investim prea mult în acest hobby. Dacă în privinţa timpului
nu vrem să facem concesii, măcar legat de cheltuieli trebuie să dovedim puţină
înţelegere. Mânaţi de aceste sentimente nobile, haideţi să facem o plimbare în jurul gospodăriei
poate găsim ceva util, ieftin sau chiar gratuit. În scurt timp ne intersectăm
cu o movilă de moloz, „Munţii noştri aur
poartă”, printre resturi o placă de culoare albă ne stârneşte curiozitatea.
Înarmaţi cu acest obiect ne întoarcem la atelier, pregătiţi sufleteşte pentru o
mustrare ce o să conţină şi vechea frază
„strângi toate gunoaiele”.
Obiectul misterios se dovedeşte a fi
un fragment dintr-o placă de rigips, material de construcţii, în mare vogă pe
plaiurile mioritice postrevoluţionare cunoscut şi sub numele de „gips carton”.
Nu trebuie să ne preocupe foarte mult care este menirea rigipsului la scara
1:1, noi trebuie să vedem ce beneficii poate să ofere pentru hobby, în cazul de
faţă îmi propun să aflu utilitatea la scara 1:35.
Rigipsul se comercializează doar sub
formă de plăci (lungime de 2600 mm şi lăţimi ce variază între 1200 şi 3000 mm)
aşa încât mai importantă este grosimea
acestora şi, din câte am observat, sunt trei grosimi standard: 9,5mm, 12,5mm şi
15mm. Studiind mai bine problema mi-am dat seama că placa nu este albă,
culoarea fiind dată de stratul generos de var aplicat pe una din feţe, astfel
culoarea „de şantier” poate să varieze în funcţie de gusturile cromatice ale
clientului. La origine placa are culoarea cartonului care o înveleşte, fiind de
fapt un sandviş cu miezul din ipsos şi feliile reprezentate de cartonul special ce îmbracă miezul, pe cele două feţe
dar şi pe muchiile longitudinale, cartonul aderând la placa de ipsos. Rigipsul
obişnuit este acoperit cu carton multistratificat, stratul extern fiind de
culoare albă. Pe lângă acest tip ordinar există o ofertă de plăci cu
proprietăţi mai specializate, de exemplu
rigipsul verde (RBI) cu proprietăţi hidrofobe, atât culoarea cât şi impermeabilitatea
fiind date exclusiv de cartonul ce înveleşte acelaşi miez de ipsos. Lucrurile
diferă în cazul plăcilor de rigips cu proprietăţi ignifuge, la acestea
umplutură de ipsos este ranforsată de o reţea din fibră de sticlă. De aceste
amănunte trebuie să ţinem cont atunci când utilizăm aceste materiale.
Apropo,
la ce putem utiliza acest material ?
Din momentul în care am aflat că
placa de gips carton conţine ghips şi carton, instantaneu am tăiat de pe listă
avioanele, vehiculele, figurinele, navele şi trenuleţele (deşi într-o mică,
foarte mică, măsură se poate considera că m-am pripit) şi astfel singurul
domeniu disponibil este „diorame şi vignete”.
Utilizarea primară constă în
decuparea unui segment şi folosirea acestuia pe post de bază pentru dioramă,
placa este mult mai uşoară decât una similară dar preparată, de noi, din ipsos
şi în plus beneficiem de o suprafaţă perfect plană iar cartonul îi conferă o
oarecare rezistenţă. Elementele dioramei se fixează trainic şi facil,
ştifturile fixându-se în găurile făcute cu minim de efort. Suprafaţa bazei se
poate vopsi cu orice tip de vopsea sau se poate încărca cu alte elemente,
adezivul făcând priză bună pe cartonul plăcii. Faţă de o bază din lemn prezintă
avantaje atât cu privire la greutate, tăiere şi găurire cât şi datorită
faptului că pentru integrarea zonelor libere în peisaj este suficient un singur
strat de vopsea. Singurul dezavantaj major este reprezentat de rezistenţa
scăzută, placa de rigips este casantă şi pot apărea surprize neplăcute. Din
experienţă am observat că atunci când o bază crapă, cauza care a generat
catastrofa are influenţe nefaste şi asupra „tematicii” dioramei aşa că
dezavantajul privind rezistenţa este discutabil. Oricum pentru siguranţă
recomand utilizarea rigipsului ignifug, inserţia de fibră creşte rezistenţa şi,
de altfel, este singurul loc unde putem
utiliza acest tip de rigips. Legat de tăierea plăcilor de rigips trebuie spus
că este o manoperă extrem de uşoară, în primă fază se trasează coordonatele
apoi cartonul se secţionează utilizând un cutter ghidat de o riglă metalică. În
faza următoare cu acelaşi tandem cutter/riglă se secţionează în masa miezului
iar ulterior printr-o apăsare energică „la marginea mesei” se rupe placa urmând
ca, utilizând cutter-ul, să se secţioneze cartonul de pe partea opusă. Tot
pentru secţionări sau decupaje mai sofisticate se poate folosi fierăstrăul de
mână, bomfaierul sau chiar pânza de traforaj, netezirea marginilor făcându-se
cu un şmirghel fin (care se va încărca extrem de repede).
O utilizare mai demnă pentru acest
material constă în folosirea tot ca placă de bază dar cu îndepărtarea cartonului de pe faţa
vizibilă şi abia atunci veleităţile acestui minunat material vor fi dezvăluite.
Înainte de a amuţi în faţa „veleităţilor acestui minunat material” trebuie spus
că îndepărtarea cartonului poate dezvălui şi surprize neprogramate. Suprafaţa
„coală de hârtie” poate fi stricată de mici denivelări ale umpluturii (vizibile
în cazul suprafeţelor mai mari) sau, mai grav, miezul poate să aibă aspect
selenar datorită unor bule de aer prinse între carton şi ipsos fapt ce se
traduce prin lipsă de material şi apariţie de caverne. Uneori aceste aspecte
chiar ne ajută dar în majoritatea cazurilor este de preferat să nu avem astfel
de incidente. Remedierea defecţiunilor se face uşor, planeitatea plăcii se
obţine prin şmirgheluire cu granulaţie fină
iar plombarea se poate face cu un amestec din praf de ipsos şi aracet şi
astfel mă reîntorc la pasajul unde
afirmam că m-am pripit recomandând rigipsul exclusiv pentru diorame, în lipsa
altui material, praful de ipsos amestecat cu aracet sau cu cianoacrilat
(superglue) poate fi folosit pe post de chit pentru micile remedieri de la
nivelul machetelor (avioane, vehicule etc.). Problemele fiind remediate mă
întorc la proslăvirea rigipsului.
După tăierea plăcii de rigips,
cartonul din zona secţiunilor se desprinde uşor astfel încât prin tracţiune se
pot desface porţiuni consistente. Restul rămas se îndepărtează prin umezire. La
primele utilizări ale rigipsului obişnuiam să îndepărtez cartonul cu degetul
umezit, în momentul în care am rămas fără desen papilar pe arătător, am fost
nevoit să găsesc o alternativă astfel încât la ora actuală folosirea unei
radiere pe hârtia umezită oferă rezultate spectaculoase. Consider că utilizarea
radierei în defavoarea şpaclului sau a lamei de cutter este de preferat
deoarece avem control total, astfel cartonul poate fi îndepărtat complet sau
doar subţiat (în funcţie de necesitate se poate opta pentru lăsarea doar a
stratului de adeziv) şi nu există riscul de a afecta suprafaţa plăcii prin
zgârieri accidentale. Evident pentru îndepărtarea cartonului verde (hidrofug)
răzuirea este metoda optimă.
Placa proaspăt denudată este
asemenea unei pânze pe şevalet iar tentaţia primordială este să „pictăm” o
stradă, mai exact o stradă din piatră cubică. Înainte de toate trebuie să
stabilim poziţia fiecărei componente pe placa dioramei. Odată identificat şi
delimitat perimetrul străzii, trebuie să stabilim modelul şi direcţia, modelul
reprezentând forma pietrelor din caldarâm (faţeta vizibilă ce poate avea formă
pătrată, dreptunghiulară, hexagonală etc. Forma poate fi şi neregulată, în
cazul drumurilor pavate cu piatră de râu) iar direcţia este dată de liniile de
demarcaţie dintre rândurile de pietre, linii care pot fi perpendicular pe un
punct de reper (o latură a plăcii) sau pot forma un unghi oarecare în raport cu
poziţia punctului de reper. Totodată aceste linii pot fi drepte sau curbe, în
funcţie de modelul pe care vrem să îl reproducem. Spre exemplificare am să aleg
o stradă „clasică” din piatră cubică, dimensiunile 1:1 ale pietrei de 10x10 cm,
direcţia perpendiculară pe marginea plăcii. Haşurarea plăcii se face uşor şi,
datorită dimensiunilor reduse ale pietrei, este de preferat ca operaţiunea să
se desfăşoare pe suprafaţa uscată, cu o riglă şi un obiect ascuţit (deseori creionul este suficient, dar putem
utiliza o sulă de cizmărie, un ac de seringă, vârf de compas etc.). Se trasează
linii paralele, perpendiculare pe punctul de reper, spaţiul dintre linii fiind
de 2,85 mm (conform transformării la scara 1:35).
Manopera este generatoare de mizerie
aşa încât trebuie să ţinem cont de acest lucru şi, din când în când, să
îndepărtăm pulberea de pe zona de lucru, de preferat cu o pensulă lată şi cu
păr tare. După trasarea liniilor perpendiculare „orizontale” urmează
porţionarea acestora de forma pietrelor cubice, acest lucru se traduce printr-o
serie de linii perpendiculare pe cele deja existente, prin aceste traiecte „verticale”
se poate urmări obţinerea unui desen asemănător grilei rebus dar, există şi
opţiunea de a evita acest lucru, drept pentru care liniile verticale se vor trasa din „doi în
doi”, rândul 1 cu rândul 3, respectiv rândul 2 cu rândul 4, de aşa manieră încât
lăţimea pietrelor rezultate să fie de 2,85 mm iar modelul obţinut să
respecte tiparul „linia de separaţie a
două pietre vecine, din rând , să se sprijine aproximativ pe mijlocul pietrei
din rândul învecinat” (deci nu „tablă de şah”). După trasarea liniilor
verticale se obţine forma brută a străzii din piatră cubică, ceea ce deseori
este suficient, dar sunt situaţii când trebuie să finisăm. Deseori în urma
trasării apar noi goluri în masa de ipsos, unele sunt binevenite, altele
trebuiesc plombate iar altele pot fi camuflate (un ziar, o cârpă, un vehicul
etc.) la finalizarea dioramei. În cazul în care grila a ieşit perfect iar nu-i
bine (evident în funcţie de mărimea străzii), trebuie intervenit cu un cutter
pentru a ciobi aleatoriu unele colţuri şi chiar a scoate unele pietre din
pavaj, prin şmirgheluire uşoară şi focalizată se pot obţine diferenţe de nivel
între anumite zone sau chiar, individual, între pietre vecine. Unele pietre se
pot zgâria pentru a crea impresia de fisură, totul ţine de situaţia din teren
şi de imaginaţia modelistului.
O altă variantă mai elaborată duce
tot la obţinerea unei străzi din piatră cubică dar, faţă de varianta precedentă
unde se înţelege că eventualul trotuar, bordură sau rond se ataşează ulterior,
în varianta de faţă aceste accesorii se
vor naşte tot din masa plăcii de ipsos. Astfel pe placa umezită (de exemplu
tamponarea zonei cu o bucată de vată îmbibată în apă) se vor efectua degroşări
prin răzuire, în zona străzii, o diferenţă de nivel de 2-3mm fiind suficientă
pentru o bordură sau trotuar, pe zona răzuită urmând să efectuăm haşurarea şi
restul de operaţiuni ce duc la obţinerea pietrei cubice. Ar mai fi de adăugat
că placa ignifugă trebuie evitată, haşurarea fiind riscantă, ce să mai vorbim
de răzuire (cine a venit în contact cu fibră de sticlă ştie de neplăcerile ce
le poate cauza acest material şi fac referire la banala vată din fibră de
sticlă), înainte de răzuire zona intactă va fi delimitată prin tăiere
(adâncimea tăieturii fiind dată de grosimea stratului ce urmează să fie
eliminat) cu un cutter astfel încât materialul răzuit să nu antreneze şi
porţiuni din zona ce trebuie păstrată intactă. Trebuie să ne aşteptăm ca
răzuirea să descopere noi bule de aer. Degroşarea se poate face cu un şpaclu,
cutter obişnuit sau lamă trapezoidală de
cutter sau chiar cu şmirghel dacă hotărâm să păstrăm placa uscată. După
răzuire, în vederea haşurării, este indicat să aşteptăm uscarea plăcii, în caz
contrar procentul de pietre ciobite va creşte alarmant.
Tot la nivelul bazei de dioramă
putem reproduce, prin zgâriere, modelul
unui mozaic cu desene variate însă acest material are anumite limite aşa încât
trasările sofisticate, cu multe linii curbe şi piese mici, trebuie evitate.
Pentru a afla altă utilizare pentru
placa de ipsos trebuie să ajungem la un eşalon superior, adică să ridicăm placa
la verticală şi să o folosim pe post de perete de clădire, prelucrarea nu
diferă foarte mult de manoperele ce s-au făcut pentru piatra cubică. În cazul
peretelui trebuie îndepărtat cartonul de pe ambele feţe, evident în funcţie de
situaţie îndepărtarea se face total sau parţial (pe faţa exterioară porţiuni de
carton subţiat pe post de tencuială, pe faţa internă cu rol de tapet sau
zugrăveală coşcovită). Decuparea nişelor pentru eventualele ferestre sau uşi se
face cu un cutter, fierăstrău sau pânză de traforaj. Se pot face colţuri de
clădire prin unirea a două plăci, fixarea făcându-se cu ştifturi şi adeziv
(prenadez, aracet, cianoacrilat, silicon etc.) aceiaşi metodă fiind optimă şi
pentru fixarea peretelui pe baza dioramei.
În funcţie de ceea ce vrem să
reprezentăm (castel, imobil din cărămidă, panouri de bloc sau bojdeucă din
chirpic) va diferi şi „desenul” de pe faţa exterioară astfel în cazul unui
perete de castel sau biserică blocurile de piatră vor fi mari, rosturile mai
late, eventual pietrele rotunjite pe muchii, aspectul de bloc cioplit se poate
reproduce prin înţepări cu un vârf metalic pe faţada peretelui (evident evitând
înţeparea pe rostruri) sau şmirgheluirea uşoară cu o granulaţie mare. Ruina unui imobil din
cărămidă poate să cuprindă o înşiruire de straturi, tencuiala intactă şi
degradată (straturi de carton sau degroşarea zonelor limitrofe), cărămidă
(procedând ca în cazul pietrei cubice, cu amendamentul că liniile orizontale
vor fi paralele cu solul iar aranjamentul „tablă de şah” este exclus). Panoul
de beton poate să prezinte tencuială intactă, tencuială măcinată (înţepare cu
vârf de cutter), beton intact sau beton deteriorat cu armătură vizibilă sau nu.
Pentru bojdeuca din chirpic, un strat de silicon sau mastic „măturat” cu o
pensulă sau amprentat cu şmirghel rezolvă problema.
În toate cazurile trebuie ţinut cont
că muchiile necesită prelucrare, şmirgheluire şi vopsire neutru pentru senzaţia
de continuitate a clădirii (când peretele se termină în buza plăcii de bază)
sau continuarea degradării atât pe muchie cât şi pe marginea internă a
peretelui (o cărămidă vizibilă pe faţa externă va avea delimitare şi pe muchie
dar şi pe faţa internă a peretelui). Legat de prelucrarea feţei interne, în
mare parte acest lucru se face prin vopsire,
dar există şi varianta de a lipi
stinghii de lemn sau furnir (cu prenadez) şi astfel obţinem un frumos lambriu
sau tranşee ranforsate.
Înainte de vopsire suprafaţa trebuie
să fie uscată şi eventualul praf de ipsos îndepărtat prin periere şi suflare.
În funcţie de destinaţie, o suprafaţă lucioasă şi totodată rezistentă se poate
obţine prin aplicarea unor straturi succesive din lapte de aracet sau future,
sau putem profita de suprafaţa absorbantă prin utilizarea vopselelor pe bază de
apă şi obţinerea unor efecte de culoare. Ca regulă generală primul strat va fi
de nuanţă închisă (pentru evidenţierea rostrurilor), apoi prin tehnici de
drybrush şi wash-uri se pot realiza efectele urmărite. Pentru faţa internă,
acest material oferă opţiuni multiple, de la o simplă zugrăveală până la fresce
şi basoreliefuri. Cu ajutorul unui creion cu mină moale se pot face diverse
desene sau se poate transfera un desen prin coală de indigo sau tipar înţepat.
Ulterior zgârierea sau sculptarea fiind posibile iar vopsirea putându-se face
cu creioane colorate, carioca, tempera, guaşe, acrilice, email sau uleiuri.
Pe lângă utilizarea ca placă de bază
sau perete, rigipsul se poate folosi pentru realizarea bucăţilor de moloz sau a
stâncilor, ruperea bucăţilor de ipsos se poate face cu păstrarea intactă a
uneia din feţe ceea ce permite integrarea mai uşoară în peisaj dar şi fixarea
solidă datorită „tălpii” plane a piesei. Pentru obţinerea de stâncă cea mai
rapidă metodă constă în aplicarea de tuş negru, amestec cu apă sau cu future,
proprietăţile hidrofile ale ipsosului făcând restul de treabă.
După cum se poate observa, rigipsul
are ceva potenţial machetistic, o scenă urbană putându-se realiza exclusiv cu
acest material şi, în plus, este uşor. Uşor de procurat, uşor de prelucrat.
Vă urez să aveţi spor la „plimbare”
şi la prelucrare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu