Faceți căutări pe acest blog

Translate

marți, 5 februarie 2019

Grethe Witting – Nava ghinionistă

Grethe Witting – Nava ghinionistă

În ultimele zile din  primavara lui  2008  a avut loc Regata Internatională a Mării Negre, Mangalia –Balchik. Cu această ocazie portul turistic Mangalia s-a umplut cu nave de lux.
Deși nu mă pasionează acest subiect (pe ideea ca strugurii sunt acri) am purces către acest punct de atracție. Nu mică mi-a fost mirarea când prin pădurea de catarge am remarcat o siluetă „autentica”, entuziasmul s-a amplificat atunci când am aflat că pot să urc pe punte.
Mirosul de gudron, păienjenisul manevrelor  fixe, diferitele obiecte pe care timpul și-a pus amprenta mi-au creat o impresie puternică, cu atât mai mult  cu cât era senzația de „viu” care lipsește exponatelor de muzeu. Echipajul amabil și volubil mi-a oferit informații interesante care, și ele, au contribuit la senzația de salt în timp.


Nume: Grethe Witting ex: Suffling Norford ,Ifka,Thea Danielsen
Tipul navei: Lowestoft Fishlogger ( Stream Drifter )
Data construcției : 1941
Șantierul constructor: Lowestoft, Colby Brothers, Marea Britanie
Portul de înmatriculare: Groningen, Germania
 Echipaj: 8
Arborada: 2
Lungime maximă: 38,00 m
Lungimea liniei de plutire: 30,00 m
Lățime: 5.80 m
Pescaj: 3.20 m
Tonaj brut: 80
Tonaj net: 24
Suprafață utila:  437 m²
Structură: Lemn
Motor principal: Scania 175 CP



În perioada 1874 -1920 în Lowestoft, Anglia, se construiau aproximativ 1000 de nave de acest tip, veliere construite în întregime din lemn,  în prezent doar cateva mai există și doar două  mai navighează , Grethe Witting este una dintre ele dar această longevitate a avut prețul ei:

Finalizarea construcției în anul 1914, pe șantierul din Oulton Broad Colby Brothers,  a navigat sub numele de “Suffling Norford “
În anul  1923 este înregistrat în Yarmouth
În anul 1946 este îinmatriculat în Lowestoft, ajunge sub pavilion norvegian
În anul 1947 este inmatriculat în Odense, sub pavilion danez și primește numele de „Ifka”
Între anii 1948- 1969 noul proprietar este  Jens Otto Jensen din  Grenaa, Danemarca. În această perioadă primește numele de  "Grethe Witting".
În perioada 1969 - 1971 intra în posesia unui proprietar iranian, dar nu părăsește Danemarca.
1971 -  1992 mai trece prin mâinile a doi proprietari danezi
În anul 1992 vândută în Olanda, proprietar  Wim Ruiter
În anul 2000, apare ca  navă germană înregistrată în Rostock, proprietar Markus J.B.Vrieling
În anul  2007 , Jacobs Austinus Hendricus, armatorul olandez din Amsterdam, devine coproprietar .
În anul 2008 se  intentionează excursii charter în Marea Neagră (între localități de pe litoralul românesc și bulgar)  şi in iarnă (2008)  să ajungă în portul olandez pentru schimbarea motorului.

Într-un final am părăsit această  frumoasă corabie din lemn, veche de aproape un secol, din atmosfera boema de la bord am coborat pe chei, odata ajuns pe chei, adunatura de „gadge-uri” mi-a devenit și mai antipatică . Am plecat cu promisiunea să mă întorc pentru un set de fotografii (evident acumulatorul camerei nu era pregatit 100% pentru treabă). Dar, cum se întamplă în viață, te lași cuprins de treburile zilnice și abia când cineva drag nu mai este îți aduci aminte de el….așa am pățit-o și eu.

















Un avertisment a fost în vara anului 2009, pentru a ajunge la Mangalia, „Grethe Witting" navigase 45 de zile prin Golful Biscaya, prin Strâmtoarea Gibraltar, prin Mediterana și prin Strâmtoarea Bosfor, către Marea Neagră.
Incidentul s-a petrecut în seara zilei de luni (27 iulie 2009), în jurul orei 20.00 la aproximativ șase mile sud de frontiera maritimă romano-bulgară, turiști aflați la bordul ambarcațiunii "Grethe Witting", sub pavilion German, au fost salvați de Poliția de Frontieră Română.
Velierul se întorcea de la  Balchik, cu vânt de prova, navigase circa  14 ore pe o mare de gradul 5-6, în apropierea portului Mangalia, a căzut vântul (în dreptul localității Krapets, 6 mile sud de Vama Veche) velierul era fără motor, acesta fiind în service la Constanța, pe drum generatoarele de rezervă s-au defectat.
Corabia a rămas la ancoră, pe o hulă de 1,5 metri, după câteva ore de stat s-a emis S.O.S. Cincisprezece persoane au fost salvate de polițiștii de frontieră din Mangalia. Vasul care începuse să ia apă a fost remorcat către portul Mangalia.

Au inceput să circule „bârfele” :
1929 coliziune
1933 coliziune
1934 coliziune
1946 se scufundă de doua ori
1975 avarie gravă, eșuează și se scufundă
1979 scoasă forțat la licitație
 2002 coliziune cu ruperea catargului.

Iar seria încă nu s-a încheiat:


Pe 1 octombrie 2009, Grethe Witting se scufundă, la cheu, în zona de primire pentru vasele de mare tonaj a portului Mangalia, la cateva zeci de metri de Șantierul Naval din localitate.
Și astfel venerabilul velier zace la adâncimea de 7 metri, așa încat arborada rămâne expusă  asemeni unui periscop.
După opt luni (27.07.2010) încep operațiunile de readucere la suprafață (ranfluare), scafandrii  firmei specializate Prodiving CO fixează dispozitive gonflabile așa încât pe 30 iulie nava începe emersiunea iar pe 1 august nava este  fost readusă la linie de plutire, și ținută așa cu ajutorul unor baloane gonflabile.
Situația continuă să aducă a subiect OTV-ist, înainte de asta permiteți-mi să spun că velierul (fost submarin) are noi coproprietari (Augustinus Jacobs și Cosmin Curticapean). Datorită zilelor toride se ia decizia, pentru protejarea structurii de lemn, unei imersii controlate, în ape mai puțini adânci (dupa colț, la circa 500 de metri). Între timp purtându-se tratative cu SN Daewoo pentru andocare în vederea reabilitării.





















La aceasta data nu știu care este stadiul reparațiilor, apele prin care a navigat această superbă corabie sunt încă tulburi.
Cert este ca la această ora (05.02.2019) este în același loc, nici imersiune controlată nici scufundare accidentală, eșuată precum economia actuală  iar SN Daewoo a fost  înlocuit de SN Damen.
Încă consider (la fel ca în iarna lui 2010, când acest articol a văzut lumina pentru prima dată) că eleganța constucției și existența zbuciumată  o recomandă pe Grethe Witting pentru lumea modelistică.

Pentru fotografii și detalii din timpul operațiunii de ranfluare




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu