Grethe Witting – Nava ghinionistă
În
ultimele zile din primavara lui 2008 a
avut loc Regata Internatională a Mării Negre, Mangalia –Balchik. Cu această
ocazie portul turistic Mangalia s-a umplut cu nave de lux.
Deși
nu mă pasionează acest subiect (pe ideea ca strugurii sunt acri) am purces către
acest punct de atracție. Nu mică mi-a fost mirarea când prin pădurea de catarge
am remarcat o siluetă „autentica”, entuziasmul s-a amplificat atunci când am
aflat că pot să urc pe punte.
Mirosul
de gudron, păienjenisul manevrelor fixe,
diferitele obiecte pe care timpul și-a pus amprenta mi-au creat o impresie
puternică, cu atât mai mult cu cât era
senzația de „viu” care lipsește exponatelor de muzeu. Echipajul amabil și
volubil mi-a oferit informații interesante care, și ele, au contribuit la senzația
de salt în timp.
Nume:
Grethe Witting ex: Suffling Norford ,Ifka,Thea Danielsen
Tipul
navei: Lowestoft Fishlogger ( Stream Drifter )
Data
construcției : 1941
Șantierul
constructor: Lowestoft, Colby Brothers, Marea Britanie
Portul
de înmatriculare: Groningen, Germania
Echipaj: 8
Arborada:
2
Lungime
maximă: 38,00 m
Lungimea
liniei de plutire: 30,00 m
Lățime:
5.80 m
Pescaj:
3.20 m
Tonaj
brut: 80
Tonaj
net: 24
Suprafață
utila: 437 m²
Structură:
Lemn
Motor
principal: Scania 175 CP
În
perioada 1874 -1920 în Lowestoft, Anglia, se construiau aproximativ 1000 de
nave de acest tip, veliere construite în întregime din lemn, în prezent doar cateva mai există și doar două
mai navighează , Grethe Witting este una dintre ele dar această
longevitate a avut prețul ei:
Finalizarea
construcției în anul 1914, pe șantierul din Oulton Broad Colby Brothers, a navigat sub numele de “Suffling Norford “
În
anul 1923 este înregistrat în Yarmouth
În
anul 1946 este îinmatriculat în Lowestoft, ajunge sub pavilion norvegian
În
anul 1947 este inmatriculat în Odense, sub pavilion danez și primește numele de
„Ifka”
Între
anii 1948- 1969 noul proprietar este Jens
Otto Jensen din Grenaa, Danemarca. În
această perioadă primește numele de
"Grethe Witting".
În
perioada 1969 - 1971 intra în posesia unui proprietar iranian, dar nu părăsește
Danemarca.
1971
- 1992 mai trece prin mâinile a doi
proprietari danezi
În
anul 1992 vândută în Olanda, proprietar
Wim Ruiter
În
anul 2000, apare ca navă germană înregistrată
în Rostock, proprietar Markus J.B.Vrieling
În
anul 2007 , Jacobs Austinus Hendricus,
armatorul olandez din Amsterdam, devine coproprietar .
În
anul 2008 se intentionează excursii
charter în Marea Neagră (între localități de pe litoralul românesc și bulgar) şi in iarnă (2008) să ajungă în portul olandez pentru schimbarea
motorului.
Într-un
final am părăsit această frumoasă corabie
din lemn, veche de aproape un secol, din atmosfera boema de la bord am coborat pe
chei, odata ajuns pe chei, adunatura de „gadge-uri” mi-a devenit și mai
antipatică . Am plecat cu promisiunea să mă întorc pentru un set de fotografii
(evident acumulatorul camerei nu era pregatit 100% pentru treabă). Dar, cum se întamplă
în viață, te lași cuprins de treburile zilnice și abia când cineva drag nu mai
este îți aduci aminte de el….așa am pățit-o și eu.
Un avertisment a fost în vara anului 2009, pentru a ajunge la Mangalia, „Grethe Witting" navigase 45 de zile prin Golful Biscaya, prin Strâmtoarea Gibraltar, prin Mediterana și prin Strâmtoarea Bosfor, către Marea Neagră.
Incidentul
s-a petrecut în seara zilei de luni (27 iulie 2009), în jurul orei 20.00 la
aproximativ șase mile sud de frontiera maritimă romano-bulgară, turiști aflați
la bordul ambarcațiunii "Grethe Witting", sub pavilion German, au
fost salvați de Poliția de Frontieră Română.
Velierul
se întorcea de la Balchik, cu vânt de
prova, navigase circa 14 ore pe o mare de
gradul 5-6, în apropierea portului Mangalia, a căzut vântul (în dreptul localității
Krapets, 6 mile sud de Vama Veche) velierul era fără motor, acesta fiind în service
la Constanța, pe drum generatoarele de rezervă s-au defectat.
Corabia
a rămas la ancoră, pe o hulă de 1,5 metri, după câteva ore de stat s-a emis
S.O.S. Cincisprezece persoane au fost salvate de polițiștii de frontieră din
Mangalia. Vasul care începuse să ia apă a fost remorcat către portul Mangalia.
Au
inceput să circule „bârfele” :
1929
coliziune
1933
coliziune
1934
coliziune
1946
se scufundă de doua ori
1975
avarie gravă, eșuează și se scufundă
1979
scoasă forțat la licitație
2002 coliziune cu ruperea catargului.
Iar
seria încă nu s-a încheiat:
Pe
1 octombrie 2009, Grethe Witting se scufundă, la
cheu, în zona de primire pentru vasele de mare tonaj a portului Mangalia, la
cateva zeci de metri de Șantierul Naval din localitate.
Și astfel venerabilul velier zace la adâncimea de 7 metri, așa încat
arborada rămâne expusă asemeni unui
periscop.
După opt luni (27.07.2010) încep operațiunile de readucere la
suprafață (ranfluare), scafandrii firmei
specializate Prodiving CO
fixează dispozitive gonflabile așa încât pe 30 iulie nava începe emersiunea iar
pe 1 august nava este fost readusă la
linie de plutire, și ținută așa cu ajutorul unor baloane gonflabile.
Situația
continuă să aducă a subiect OTV-ist, înainte de asta permiteți-mi să spun că velierul
(fost submarin) are noi coproprietari (Augustinus Jacobs și Cosmin Curticapean).
Datorită zilelor toride se ia decizia, pentru protejarea structurii de lemn,
unei imersii controlate, în ape mai puțini adânci (dupa colț, la circa 500 de
metri). Între timp purtându-se tratative cu SN Daewoo pentru andocare în
vederea reabilitării.
La
aceasta data nu știu care este stadiul reparațiilor, apele prin care a navigat
această superbă corabie sunt încă tulburi.
Cert
este ca la această ora (05.02.2019) este în același loc, nici imersiune
controlată nici scufundare accidentală, eșuată precum economia actuală iar SN Daewoo a fost înlocuit de SN Damen.
Încă
consider (la fel ca în iarna lui 2010, când acest articol a văzut lumina pentru
prima dată) că eleganța constucției și existența zbuciumată o recomandă pe Grethe
Witting pentru lumea modelistică.
Pentru alte fotogafii înainte / după https://photos.google.com/album/AF1QipP3TnkL-ctQqqdBjA_z40-5869sugEcZMStCCDg
Pentru
fotografii și detalii din timpul operațiunii de ranfluare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu