Faceți căutări pe acest blog

Translate

joi, 6 iunie 2019

Curățenie Garantată !


Nu de putine ori apare situatia cand suntem nevoiti sa indepartam vopseaua aplicata pe machete. Fiecare producator de vopsele ofera, in general, o solutie specializata in curatarea propriei vopsele, asa incat lucrurile ar trebui sa fie simple dar in multe situatii pe o machete se regasesc soiuri diverse de vopsea, atat ca marca dar si ca tip, fara sa mai amintim de lacuri, pigmenti, decaluri sau vopsele de ulei. Dar si motivatia pecuniara a declansat  cautarea unei solutii universale de curatare, machetistul   preferand să bage banii in kituri si accesorii decat in zemuri de firma.

Deci ce facem cand ultima alternativa este curatarea  vopselei ?

Solutia cea mai vehiculata , pe forumuri si in discutii de specialitate, in decaparea vopselei este lichidul de frana. No.1 in curatarea vopselei email, cu mentiunea ca se comercializeaza doua variante (indiferent de marca) DOT 3 si DOT 4, solutia minune este DOT 3.

Si trebuie sa recunoastem ca un „Peco” sau un magazin auto este oricand la indemana. Dupa cum se observa am evitat sa amintesc de masina personala, daca aminteam m-a  refeream strict la recipientul cu lichid de frana  din portbagaj, dar mai bine nu amintesc nimic de masina. Nu vreau sa ma simt responsabil pentru cine stie ce carambol, stiindu-se ca acest hobby uneori ne cam ia mintile.

Cum spuneam lichidul de frana tip DOT 3 se comercializeaza in recipiente de 500 ml, in functie de firma pretul porneste de la un  10 -15 lei. Lichid vascos de culoarea si consistenta mierii de tei (mierea „naturala” din comert care nu se zahariseste).



Trebuie mentionat ca acest lichid este toxic, prin inhalare, ingerare sau contact pot sa apara probleme grave... de obicei incompatibile cu „machetismul” deci atentie sporita. Pentru a evita evenimentele neplacute este obligatoriu sa folosim un echipament de protectie: masca, ochelari, manusi de protectie iar recipientul in care turnam lichidul sa poata fi inchis etans si , evident, sa fie intact.



In situatia unei curatari complete cel mai comod este scufundarea piesei in lichid de frana (DOT 3), etansarea recipientului si lăsarea unui răgaz pentru decaparea completă.  Asteptarea putand sa dureze de  la o ora la 24-48 ore sau mai mult, in functie de caz. Sunt situatii cand scufundarea in lichid nu este posibila, asa cum a fost vorba in cazul de fata :

In lipsa unui recipient etans care sa permita pozitionarea orizontala a vehiculului, McLaren-Mercedes F1 MP4-20 1:24 (Revell cod. 07241), am fost nevoit sa pozitionez vehiculul pe verticala iar scufundarea in lichid necesita un minim de 1 litru solutie. De aceea am preferat pensularea solutiei pe suprafata bolidului. Trebuie sa mentionez ca F1 a fost vopsit de junior, prin 2007, culoarea neagra este email revell iar culoarea alba este tot revell dar aqua, macheta sigilata cu strat fin de lac lucios Sinto Peinture spray.



Din foto se poate deduce starea vehiculului inainte de experiment, aveam toate drepturile sa-l rechizitionez. Nu, nu a fost rechizitionat ca ofranda pentru articolul de fata,  alte planuri erau rezervate aceastei  carcase elegante, iar ideea de articol a aparut dupa ce soarta bolidului era deja pecetluita.

Cu o periuta de dinti si o pensula groasa, cu par scurt, am uns toata suprafata machetei, operatiune repetata de 3-4 ori pe parcursul unei ore.



Potentarea efectului decapant al lichidului de frana se face prin incalzirea lichidului (scufundarea recipientului intr-un vas cu apa calda sau pozitionarea langa calorifer sau alta sursa de caldura) insa eu nu am utilizat acest truc fiind multumit de felul cum merg lucrurile. Dupa circa o ora am frecat suprafata machetei cu periuta de dinti inmuiata in lichid de frana, frecarea s-a efectuat „la cutie” pentru a evita stropirea imprejurimilor, oricum pentru un plus de siguranta am folosit ochelari de protectie.
Lichidul de frana se scurgea repede de pe macheta asa incat am insistat cu pensula in zonele mai putin expuse, dupa doua reprize de periere nu arata impecabil dar era suficient cat sa ma declar multumit, am incheiat cu spalarea machetei si uscarea acesteia.




Daca tot am ajuns in acest stadiu m-am gandit sa organizez un concurs.

Proba de concurs

- Figurine vopsite prin 2003, acrilice si tempera,  sigilare extrem de generoasa cu lac lucios Revell.

- Piese auto vopsite cu email Model Master si acrilice Agama, vopsire  la pensula, vechimea nu se poate estima decat cu Carbon-13



Concurenti

ACE inalbitor

Alcool izopropilic 98%

Triumf

DOT3





Scopul concursului

Stabilirea celui mai rapid si serios concurent


Start furat

- ACE este renumit pentru raderea emailului

- Alcoolul izopropilic este dusmanul acrilicelor dar nu face treaba cand vine vorba de emailuri

- Triumf prefera email

- DOT3 cam stim ce-i poate pielea


Dopaj

Am fost tentat sa introduc o a cincea concurenta (Coca Cola ) dar fiind  vorba de un brand renumit și popular am decis sa nu risc ..... cine stie ce revelatii.

Inainte de start am stabilit ca indiferent de rezultat ACE sa nu faca parte dintre favoriti (sunt alergic la clor).




Start

12:42 Cursa incepe, Triumf are apetit pentru victorie n-a trecut nici un sfert de ora si deja lucreaza intens.





Dupa sapte ore departajarea este vizibila:

- ACE se lupta pentru locul 1

- Alcoolul izopropilic a abandonat

- Triumf, arata ca numele nu este intamplator

- DOT3 dezamagitor

.....cel putin asa pare la o prima vedere





Piesele sunt scoase pe rand si periate:

- ACE crusta se preface in mazga subtire, doar X din Model Master se incapataneaza sa ramana (partial)

- IZO prin frecare cu peria se desprind aschii infime de vopsea, frecarea necesara pentru indepartarea vopselei ar duce la deteriorarea pieselor.

- TRI o singura atingere de perie si vopseaua dispare in spume

- DOT3 Agama si MM au fost distruse (adevarul este ca suprafata este mult mai mica, credeam ca si cauciucul este vopsit) dar a dezamagit in lupta cu lacul.

Operatiunea a durat pana in 20 minute (inclusiv clatirea pieselor, spalarea si uscarea periei intre doua recipiente, ca nu vroiam sa fac reactii chimice; imi era suficient ca eram infasurat ca un beduin din cauza clorului)


                                               



Triumf este declarat campion, ACE pe locul doi (nu datorita incompatibilitatii dintre noi ci pentru faptul ca email-ul MM nu a fost inlaturat complet).



DOT3, cu indulgenta, pe locul 3 iar IZO rusinea acestei intreceri

Triumf efectueza un galop de sanatate si finalizeaza treaba inceputa de restul substantelor, intra in actiune inca de la contact si dupa 10 minute (inclusiv clatirea) incheia „en fanfar”.



                                                   



Vasa reamintesc faptul ca aceste substante sunt periculoase( toxice, caustice etc.) asa incat depozitati si manipulati cu grija, folositi echipament de protectie si haine de lucru (ACE inalbitor, Triumf distruge tesaturile etc ). 

In loc de incheiere va invit sa-l reabilitati pe IZO sau sa impartasiti din experienta voastra ... coroziva.

Succes!

Un comentariu:

  1. Alcoolul izopropilic a fost reabilitat, deși a trecut destul de mult timp, așa se face că rebela vopsea Citadel cedează doar în fața lui IZO, slăvită să-i fie formula.

    RăspundețiȘtergere